Prof. Fred Ritchin
Fred Ritchin is Dean Emeritus of the International Center of Photography and previously was professor of Photography and Imaging at New York University (1991-2014). Ritchin was picture editor of the New York Times Magazine (1978-82), created the first multimedia version of the New York Times newspaper (1994-95), and then conceived and edited the Times’s first non-linear online documentary project, “Bosnia: Uncertain Paths to Peace,” nominated for a Pulitzer Prize in public service in 1997.
His books on the future of imaging include In Our Own Image: The Coming Revolution in Photography (1990), After Photography (2008), and Bending the Frame: Photojournalism, Documentary, and the Citizen (2013). His next book will be called The Synthetic Eye, to be published by Thames & Hudson next year, on photography and the challenges of artificial intelligence. He is also working with major organizations and freelance photographers to establish international standards to differentiate actual photographs from manipulated and synthetic imaging in the press and elsewhere. Ritchin lives in New York and Paris.
Fred Ritchin is emeritus decaan van het International Center of Photography en was eerder hoogleraar fotografie en afbeeldingen aan de New York University (1991-2014). Ritchin was beeldredacteur van het New York Times Magazine (1978-82), creëerde de eerste multimediaversie van de New York Times-krant (1994-95), en bedacht en monteerde vervolgens het eerste niet-lineaire online documentaireproject van de Times, “Bosnia : Uncertain Paths to Peace,” genomineerd voor een Pulitzer Prize in openbare dienst in 1997.
Zijn boeken over de toekomst van beeldvorming omvatten In Our Own Image: The Coming Revolution in Photography (1990), After Photography (2008) en Bending the Frame: Fotojournalistiek, documentaire en de burger (2013). Zijn volgende boek zal The Synthetic Eye heten, volgend jaar uitgegeven door Thames & Hudson, over fotografie en de uitdagingen van kunstmatige intelligentie. Hij werkt ook samen met grote organisaties en freelancefotografen om internationale normen vast te stellen om werkelijke foto’s te onderscheiden van gemanipuleerde en synthetische beeldvorming in de pers en elders. Ritchin woont in New York en Parijs.