Man Made Materials series (1990)
by René Peña
digital print, framed, ca. 12 cm x 17 cm
Focusing on Blackness and race seems inevitable when examining the photographic series Man Made Materials. The black-and-white self-portraits zoom in on the Black skin of the artist’s body, showing, in extreme close-up and perfectly centered, the feature that has long been considered the primary racial marker. Despite the profound and immediate confrontation with Black skin, Peña’s photographs challenge viewers to move beyond a purely chromatic focus. By drawing attention to the skin’s texture, they invite a deeper intellectual and sensory engagement with its materiality too, boldly proposing that skin can be both marker and matter.
digital print, ingelijst, ca. 12 cm x 17 cm
Een focus op Zwartheid en ras lijkt onvermijdelijk bij het bekijken van de fotoserie Man Made Materials. De zwart-wit zelfportretten zoomen in op de Zwarte huid van het lichaam van de kunstenaar, waarbij in extreme close-up en exact gecentreerd dat ene kenmerk wordt getoond dat vaak wordt beschouwd als hét kenmerk van ras.
Ondanks de directe en indringende confrontatie met Zwarte huid, dagen Peña’s foto’s de toeschouwer uit om zich niet te beperken tot een louter chromatische benadering. Door de aandacht te vestigen op de textuur van de huid, nodigen ze uit tot een diepere intellectuele én zintuiglijke verkenning van haar materialiteit. Zo stellen ze, op gedurfde wijze, dat huid zowel raciaal kenmerk als materie kan zijn.