Memories of becoming (2022/2023)
by Narges Mohammadi
4x5m mural with loam, objects of an office cut in pieces, a 3m (l) x3m (b) x2m (h) wooden skeleton of a home, and the video A Final Attempt for refuge, 20:22 min.
text by the artist
A house that gives no shelter, a room that gives no space, and the traces of a home that could have been only exists in 2D. Fragments of a life wished (not) to be lived.
The three part installation embodies a dream of becoming. Unfinished shapes, gestures and outlines that could be made whole by using imagination. Memories of becoming refers to the moment in-between becoming and disappearing; the outlines of a house left unfinished, an office room stuck in-between different perspectives, and a mural that gave life to the shadows of a child-like refuge (living room). The starting point for this installation was the inability to present Attempts for refuge (2021) in the exhibition orbit curated by The Real Office, due to extensive covid-restrictions in Europe. Instead the monumental work was shown in Who Wants To Live In A World Without Magic curated by Katayoun Arian at TENT, a space for contemporary art in Rotterdam. During this, questions of temporariness, permanence and the right to exist continuously arose. What is left of an artwork, when it is stored behind closed walls, and only visible on a few occasions?
4m x 5m muurschildering met leem, in stukken gesneden kantoor objecten, houten skelet van 3m x 3m x 2m van een woning, video A Final Attempt for refuge, 20:22 min.
Een huis dat geen onderdak geeft, een kamer die geen ruimte geeft, en de sporen van een huis dat had kunnen zijn bestaan alleen in 2D. Fragmenten van een (niet) gewenst leven.
De driedelige installatie belichaamt een droom van worden. Onvoltooide vormen, gebaren en contouren die door verbeelding tot een geheel gemaakt kunnen worden. Memories of becoming verwijst naar het moment tussen worden en verdwijnen; de contouren van een onafgemaakt huis, een kantoorruimte die vastzit tussen verschillende perspectieven, en een muurschildering die leven gaf aan de schaduwen van een kinderlijk toevluchtsoord (woonkamer). Het uitgangspunt voor deze installatie was het niet kunnen presenteren van Attempts for refuge (2021) in de door The Real Office gecureerde tentoonstelling, vanwege uitgebreide coviduele beperkingen in Europa. In plaats daarvan werd het monumentale werk getoond in Who Wants To Live In A World Without Magic gecureerd door Katayoun Arian in TENT, een ruimte voor hedendaagse kunst in Rotterdam. Daarbij rezen voortdurend vragen over tijdelijkheid, permanentie en bestaansrecht. Wat blijft er over van een kunstwerk, als het achter gesloten muren wordt opgeborgen en slechts een enkele keer zichtbaar is?