#37 Keti Koti Westerpark
For the second edition of Keti Koti Westerpark, we welcome you in the installation by Kevin Osepa at 'het Meterhuisje' in Westerpark, Amsterdam.
“Out of the blue comes the whitest wash,” reads the slogan of Reckitt’s Crown Blue Squares, or blous as it’s known locally on Curaçao. Initially created to whiten laundry optically, the piercing blue pigment has taken on new meanings in Afro-Caribbean cultures. In everyday use, blous offers protection against the harms of the ‘evil eye’, which is believed to cause misfortunes such as jealousy, sickness, and bad luck. Those who grew up on the island can likely recall how mothers and grandmothers – women in particular – would use blous to bathe infants, cover their loved ones on a big day, or clean surfaces around the home. As such, it has become an indispensable part of the Caribbean household. These subtle – sometimes hidden – acts are connected to brua, the spiritual customs and superstitions practiced by inhabitants of Aruba, Bonaire, and Curaçao.
Seemingly mundane practices of ritualistic cleansing (kore ku fuku) with blous have, in a sense, almost rendered the vibrant blue squares paradoxically invisible; to disappear into the domestic sphere. Yet, this mundaneness belies the deep historical entanglements between the Caribbean and Europe stemming from centuries of colonialism. In many ways, the familiar little tablet confronts us with resonances of the colonial history that surrounds its origins. Additionally, it shows how our lives and identities have become intricately bound up in a common destiny.
With his Afro-Curaçaoan identity as his entry point, Kevin Osepa visualizes how the reality of daily life and the magical world of the Caribbean co-exist in everyday practices of domesticity, love, and survival.
“Out of the blue comes the whitest wash,” “Uit het blauw komt de witste was”, luidt de slogan van Reckitt’s Crown Blue Squares, of blous zoals het op Curaçao wordt genoemd. In eerste instantie ontwikkeld om wasgoed optisch witter te maken maar dit doordringende blauwe pigment heeft nieuwe betekenissen gekregen binnen Afro-Caribische culturen. In dagelijks gebruik biedt blous bescherming tegen het kwaad van het ‘boze oog’, waarvan men gelooft dat het ongeluk veroorzaakt, zoals jaloezie, ziekte en tegenspoed. Zij die op het eiland zijn opgegroeid, kunnen zich waarschijnlijk herinneren hoe moeders en grootmoeders – vooral vrouwen – blous gebruikten om baby’s te wassen, hun geliefden te beschermen op een grote dag of om oppervlakken in huis schoon te maken. Als zodanig is het een onmisbaar onderdeel geworden van het Caribische huishouden. Deze subtiele – soms verborgen – handelingen zijn verbonden met brua, de spirituele gebruiken en het bijgeloof van de inwoners van Aruba, Bonaire en Curaçao.
Op het eerste gezicht alledaagse praktijken van rituele reiniging (kore ku fuku) met blous hebben de felblauwe vierkantjes paradoxaal genoeg, bijna onzichtbaar gemaakt; ze verdwijnen in de huiselijke omgeving. Toch weerspiegelt deze alledaagsheid de diepe historische verwevenheid tussen het Caribisch gebied en Europa als gevolg van eeuwen kolonialisme. In veel opzichten confronteert het bekende tabletje ons met resonanties van de koloniale geschiedenis die zijn oorsprong omringt. Bovendien laat het zien hoe onze levens en identiteiten nauw verbonden zijn geraakt met een gezamenlijke toekomst.
Met zijn Afro-Curaçaose identiteit als uitgangspunt, visualiseert Kevin Osepa hoe de realiteit van het dagelijks leven en de magische wereld van de Cariben naast elkaar bestaan in alledaagse gebruiken van huishoudelijkheid, liefde en overleven.
June 2
14:00 – Opening Ceremony by Stichting Keti Koti Westerpark at Dragers van Verre
16:00 – 18:00
Official opening Manifestation #37: Keti Koti Westerpark x Buro Stedelijk
Oostelijk Meterhuisje
Pazzanistraat 6, 1014 DB
The manifestation is freely accessible on a daily basis, from 13:00 – 18:00 in Meterhuisje.