#14 Exiting the Photographic Universe
Prof. Fred Ritchin discusses the impact of artificial intelligence on photography in the digital age.
The much vaunted democratisation and ubiquity of the medium of photography in the digital age has brought us to a confounding state of general mistrust of the medium. With Artificial Intelligence this mistrust takes on even wider proportions on the quest for the truth. It threatens an accelerated decay of democratic and cultural institutions.
Buro Stedelijk hosts Prof Fred Ritchin within the context of Decay: An Ode to the Impermanent. Prof Ritchin discusses ‘Exiting the Photographic Universe’. We want to know if it is all doom and gloom and what perhaps we can learn from the current challenges in the digital age and AI.
Fred Ritchin is Dean Emeritus of the International Center of Photography and previously was professor of Photography and Imaging at New York University (1991-2014). Ritchin was picture editor of the New York Times Magazine (1978-82), created the first multimedia version of the New York Times newspaper (1994-95), and then conceived and edited the Times’s first non-linear online documentary project, “Bosnia: Uncertain Paths to Peace,” nominated for a Pulitzer Prize in public service in 1997. His books on the future of imaging include In Our Own Image: The Coming Revolution in Photography (1990), After Photography (2008), and Bending the Frame: Photojournalism, Documentary, and the Citizen (2013). His next book will be called The Synthetic Eye, to be published by Thames & Hudson next year, on photography and the challenges of artificial intelligence. He is also working with major organizations and freelance photographers to establish international standards to differentiate actual photographs from manipulated and synthetic imaging in the press and elsewhere. Ritchin lives in New York and Paris.
De veelbesproken democratisering en alomtegenwoordigheid van het medium fotografie heeft ons in een verwarrende staat gebracht ten aanzien van het medium. Met Artificial Intelligence neemt dit wantrouwen nog grotere proporties aan in de zoektocht naar de waarheid. Hierdoor dreigt een versneld verval van democratische en culturele instellingen.
Buro Stedelijk ontvangt prof. Fred Ritchin in het kader van Decay: An Ode to the Impermanent. Prof Ritchin bespreekt ‘Exiting the Photographic Universe’. We willen weten of het allemaal kommer en kwel is en wat we kunnen leren van de huidige uitdagingen in het digitale tijdperk en AI.
Fred Ritchin is emeritus decaan van het International Center of Photography en was eerder hoogleraar fotografie en afbeeldingen aan de New York University (1991-2014). Ritchin was beeldredacteur van het New York Times Magazine (1978-82), creëerde de eerste multimediaversie van de New York Times-krant (1994-95), en bedacht en monteerde vervolgens het eerste niet-lineaire online documentaireproject van de Times, “Bosnia : Uncertain Paths to Peace,” genomineerd voor een Pulitzer Prize in openbare dienst in 1997. Zijn boeken over de toekomst van beeldvorming omvatten In Our Own Image: The Coming Revolution in Photography (1990), After Photography (2008) en Bending the Frame : Fotojournalistiek, documentaire en de burger (2013). Zijn volgende boek zal The Synthetic Eye heten, volgend jaar uitgegeven door Thames & Hudson, over fotografie en de uitdagingen van kunstmatige intelligentie. Hij werkt ook samen met grote organisaties en freelancefotografen om internationale normen vast te stellen om werkelijke foto’s te onderscheiden van gemanipuleerde en synthetische beeldvorming in de pers en elders. Ritchin woont in New York en Parijs.
July 24
16:00 – 17:00
Free entrance with ticket / Gratis toegang met ticket
Location: Buro Stedelijk Studio Space
Entrance: Stedelijk Museum Amsterdam, Museumplein 10, Amsterdam
We will collect visitors from the museum lobby and bring them to the Buro Stedelijk Studio Space. Walk-in will start at 15:45. This manifestation will be recorded.