
Nlloro (Weeping) (1991)
by Belkis Ayón
Collection Wereldmuseum
paint on canvas, 218 cm x 306 cm
Nlloro may be read as a representation of the creation myth of the Afro-Cuban brotherhood Abakuá: the sacrifice of the princess Sikán, who was silenced after revealing a divine secret whispered by a fish-shaped deity. The recurring spectral figure evokes Sikán herself. Her face, bereft of a mouth, speaks to her enforced silence.
This reading offers comfort and solace through its clarity. But Nlloro resists clarity. Composed exclusively of black ink, it revels in opacity, asserting that darkness, too, can act upon the world and leave its trace. In this role, it protects the print from intrusion, much like the brotherhood guards its sacred and secret truths from the uninitiated.
Collectie Wereldmuseum
verf op canvas, 218 cm x 306 cm
Nlloro kan gelezen worden als een representatie van de scheppingsmythe van de Afro-Cubaanse broederschap Abakuá: het offer van prinses Sikán, die tot zwijgen werd gebracht nadat zij een goddelijk geheim had onthuld dat haar was toegefluisterd door een visvormige godheid. De terugkerende spookachtige figuur roept Sikán zelf op. Haar gezicht, zonder mond, getuigt van haar opgelegde stilzwijgen.
Deze lezing biedt helderheid en houvast. Maar Nlloro verzet zich tegen helderheid. Uitsluitend samengesteld uit zwarte inkt, koestert het de kracht van opaciteit en suggereert het dat ook duisternis tot handelen in staat is. In die rol beschermt zij de prent tegen indringers, zoals de broederschap haar heilige en geheime waarheden afschermt voor buitenstaanders.